Sukker i mad og drikkevarer?

14. juni 2009

Alder:
2 år, 4 mdr.

Sukker i mad og drikkevarer?

Hej Helen,

Jeg har endnu et spoergsmaal omkring sukker i mad og drikkevarer. Vi er nemlig lidt uenige omkring det herhjemme (min mand og jeg):

Sundhedsstyrelsens anbefalinger er jo rimeligt klare, og dem proever jeg at foelge. Min mand mener, at vores 2 aarige soen ikke tager skade af lidt frugtjuice hver og hver anden dag, og f.eks. ogsaa frugtyoghurt (i stedet for neutral yoghurt m. frisk frugt). Jeg vil helst have at han KUN drikker vand og maelk til hverdag, samt neutral yoghurt og saa lidt sukker som overhovedet muligt, men er helt OK med at han faar kage, is og saft hvis vi er ude eller har gaester og selv spiser/drikker det.

Min mand mener, at vores soen sagtens kan faa lidt af det "laekre" af og til til hverdag, da han generelt spiser og drikker sundt. Jeg er bange for at det tager overhaand, og at vores soen saa hele tiden vil have saft, marmelade osv... og afviser det 'sunde', hvilket der er tegn paa, hvis han i en ...

Annonce

... periode har faaet meget af det 'usunde' af sin far. Han faar ogsaa rosiner i havregroeden hver morgen, hvilket jeg synes er OK. Slik faar han aldrig.

Saa mit spoergsmaal er vel: Hvor 'meget' kan man afvige fra Sundhedsstyrelsens sunde raad, uden at vores soen gaar hen og faar usunde vaner eller 'for meget' sukker? Hvad med fedtindtag? Der er jeg selv mindre striks...

Vi er noedt til at finde et eller andet kompromis herhjemme, og jeg vil gerne imoedekomme min mands oenske om lidt mere fleksibilitet (da han jo virkelig mener at hans model er bedst for vores soen), men jeg vil ikke goere det paa bekostning af vores soens sundhed og helbred.

Er ökologiske madprodukter og saftevand/juice uden tilsat sukker (f.eks. ren aeblemos, frugtyoghurt uden tilsat sukker osv) sundere end almindelige madprodukter med tilsat sukker? Kunne det vaere et 'kompromis' herhjemme?

Tusind tak paa forhaand for et upartisk svar!

Venlig hilsen,
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)