Brev:
Sukker i mad og drikkevarer?
14. juni 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Sukker i mad og drikkevarer?
Hej Helen,
Jeg har endnu et spoergsmaal omkring sukker i mad og drikkevarer. Vi er nemlig lidt uenige omkring det herhjemme (min mand og jeg):
Sundhedsstyrelsens anbefalinger er jo rimeligt klare, og dem proever jeg at foelge. Min mand mener, at vores 2 aarige soen ikke tager skade af lidt frugtjuice hver og hver anden dag, og f.eks. ogsaa frugtyoghurt (i stedet for neutral yoghurt m. frisk frugt). Jeg vil helst have at han KUN drikker vand og maelk til hverdag, samt neutral yoghurt og saa lidt sukker som overhovedet muligt, men er helt OK med at han faar kage, is og saft hvis vi er ude eller har gaester og selv spiser/drikker det.
Min mand mener, at vores soen sagtens kan faa lidt af det "laekre" af og til til hverdag, da han generelt spiser og drikker sundt. Jeg er bange for at det tager overhaand, og at vores soen saa hele tiden vil have saft, marmelade osv... og afviser det 'sunde', hvilket der er tegn paa, hvis han i en periode har faaet meget af det 'usunde' af sin far. Han faar ogsaa rosiner i havregroeden hver morgen, hvilket jeg synes er OK. Slik faar han aldrig.
Saa mit spoergsmaal er vel: Hvor 'meget' kan man afvige fra Sundhedsstyrelsens sunde raad, uden at vores soen gaar hen og faar usunde vaner eller 'for meget' sukker? Hvad med fedtindtag? Der er jeg selv mindre striks...
Vi er noedt til at finde et eller andet kompromis herhjemme, og jeg vil gerne imoedekomme min mands oenske om lidt mere fleksibilitet (da han jo virkelig mener at hans model er bedst for vores soen), men jeg vil ikke goere det paa bekostning af vores soens sundhed og helbred.
Er ökologiske madprodukter og saftevand/juice uden tilsat sukker (f.eks. ren aeblemos, frugtyoghurt uden tilsat sukker osv) sundere end almindelige madprodukter med tilsat sukker? Kunne det vaere et 'kompromis' herhjemme?
Tusind tak paa forhaand for et upartisk svar!
Venlig hilsen,
Camilla